Tätä piirakkaa olen tehnyt ensimmäisen kerran 12-vuotiaana, ja aina silloin tällöin kaivan esiin kauniilla kaunokirjoituksellani kirjoittamani reseptin vuodelta 1992... Mummultani olen ohjeen kopioinut, ja tämä on todella hyvää! Ainoa vika on se, että tätä ei voi nauttia heti, piirakka täytyy syödä ehdottoman kylmänä, mieluiten seuraavana päivänä. Mitä pidempään malttaa odottaa, sitä maukkaampaa piirakasta tulee...

1247330984_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Piimärahkapiirakka

  • 4 lasia jauhoja
  • 2 lasia sokeria
  • 2 tl soodaa
  • 2 tl leivinjauhetta
  • 2 rkl vanilliinisokeria
  • 250 g sulatettua margariinia

Sekoita kaikki ainekset yhteen murumaiseksi seokseksi. Jaa sitten taikina kahtia.

Lisää pohjaosaan:

  • 1 lasi piimää
  • 1 muna

Levitä taikina pellille.

Valmista rahkatäyte:

  • 2 prk rahkaa
  • 1 lasi sokeria
  • 2 munaa
  • 1 rkl vanilliinisokeria
  • 1 sitruunan mehu

Kaada pohjan päälle rahkaseos ja murenna loput taikinasta pinnalle. Paista 200 asteessa 30-40 min.

Ohjeesta tulee muhkea pellillinen. Sisus on pehmeä ja täyteläinen ja päällinen mukavan rapea.

1247330057_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ohjetta olen välillä muunnellut ja aina on hyvin onnistunut. Soodan puuttuessa olen yksinkertaisesti jättänyt sen pois, ja hyvin on kohonnut. Piimän olen joskus korvannut kermalla ja sitruunan mehun ananasmurskapurkilla. Olen joskus lisännyt täytteeseen myös säilykepersikkaa. Kokeilemisen arvoinen piirakka!